Bliver du vækket fra din søvn?
Det er så sundt at sove ordentligt, især om natten. Nogle mennesker har dog ikke den mulighed pga. deres job. F.eks. mennesker på skifteholdsarbejde; chauffører, lagermedarbejdere, brandmænd, personale i heldagstilbud osv. Du kan sætte Silent Socks på stolebenene, så du undgår larmen.
Kroppen kan ikke rigtig tilpasse sig skæve arbejdstider
Kroppens temperatur og visse hormoner svinger med dagslyset. Vores evne til at sove og hvile er mindre om dagen, og det bliver sværere og sværere med alderen at ændre på kroppens rytmer. Du reagerer langsommere, når du har natarbejde (som, hvis du har drukket ¾ flaske vin.) De fleste på skiftearbejde sover ca. 2 timer mindre end dagsarbejderne. I gennemsnit sover vi 7 timer pr. døgn, oftest i en sammenhængende periode. Men der er store forskelle i længden af søvnen fra person til person.
Søvnrytmen derimod er ret ens – i perioder af ca. 90 minutters længde sover vi dybere og dybere, for så at vende tilbage mod overfladen – måske med et par ultrakorte opvågninger i løbet af natten. Når søvnen når det letteste stadie, drømmer vi. Disse REM-perioder, hvor øjnene bevæger sig hurtigt frem og tilbage er i starten korte, måske 3-5 minutter, men i løbet af natten bliver REM-perioderne længere og længere og kan nå 20-25 minutters længde. Samtidig bliver søvnen ikke så dyb i “bølgedalene” Med alderen bliver søvnen mere overfladisk og der kan blive flere opvågninger.
Skiftearbejderens søvn
Sover man om dagen bliver, søvnen for langt de flestes vedkommende, kortere – måske så lidt som 5 timer mellem to nattevagter. Samtidig er søvnen ikke så dyb som om natten, og antallet af REM-perioder bliver kortere, hvilket også gælder den samlede længde af REM-perioder. Så søvnen om dagen er ikke hverken så lang, dyb eller drømmende som nattesøvn. Bortset fra den umiddelbare søvnighed sker der ikke umiddelbart noget ved at mangle søvn. Kroppen vil forsøge at indhente det forsømte, REM-perioderne kommer hurtigere og varer længere i hver søvncyklus. Men trætheden kan selvfølgelig være problematisk, fordi det øger risikoen for ulykker. Kilde: apro-kom.dk/cm129/